EVVO



Program EVVO

Program environmentálního vzdělávání 2019-2020 na ZŠ Nový Rychnov

Program EVVO je vypracován na základě Metodického pokynu MŠMT

ČR č. j. 16745/2008-22 ze dne 27. 10.2008

1. DEFINICE A TERMINOLOGIE

Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (EVVO) vychází z anglického termínu environmental education, kde environment znamená životní prostředí a education se chápe široce jako vzdělávání, výchova či osvěta všech typů cílových skupin, od nejmenších dětí po dospělé. Vzděláváním se rozumí zejména ovlivňování racionální stránky osobnosti. Výchovou působení na city a vůli. Osvětou se označují speciální způsoby předávání informací zejména dospělé populaci.

EVVO se rozumí všestranné rozvíjení klíčových kompetencí (definovaných v RVP PV, RVP ZV, RVP G, RVP GSP a RVP SOV) v kontextu vzájemných vztahů mezi člověkem a životním prostředím, s důrazem na vyvážené působení nejen společenských, ale i přírodních faktorů. Jde tedy o motivaci a poskytnutí příležitostí k dosažení znalostí, dovedností, postojů a návyků k ochraně a zlepšování životního prostředí, k utváření hierarchie životních hodnot slučitelných s udržitelným rozvojem, k smysluplnému jednání a tvořivosti ve prospěch životního prostředí, k udržitelnému způsobu života a k udržitelným vzorcům chování jednotlivců, skupin i společnosti jako celku.

Výchova, osvěta a vzdělávání se provádějí tak, aby vedly k myšlení a jednání, které je v souladu s principem trvale udržitelného rozvoje, k vědomí odpovědnosti za udržení kvality životního prostředí a jeho jednotlivých složek a k úctě k životu ve všech jeho formách. (Zákon c. 17/1992 Sb., o životním prostředí, §16)

UDRŽITELNÝ ROZVOJ

Udržitelný rozvoj je takový rozvoj, který uspokojuje potřeby současnosti bez ohrožování možností budoucích generací uspokojovat své vlastní potřeby. Je v podstatě procesem změn, ve kterém jsou využívání zdrojů, orientace vývoje technologií a transformace institucí zaměřeny na harmonické zvyšování současného i budoucího potenciálu uspokojování lidských potřeb a aspirací.

OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTREDÍ

Ochrana životního prostředí zahrnuje činnosti, jimiž se předchází znečišťování nebo poškozování životního prostředí, nebo se toto znečišťování nebo poškozování omezuje a odstraňuje. Zahrnuje ochranu jeho jednotlivých složek, druhu organismu nebo konkrétních ekosystému a jejich vzájemných vazeb, ale i ochranu životního prostředí jako celku. (Zákon c. 17/1992 Sb., o životním prostředí, § 9

2. CÍLE

Vybudovat fungující systém environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ve škole, který se pozitivně projeví v šetrnějším přístupu žáků k životnímu prostředí, a v důsledku toho také snížením nutných nákladů na životní prostředí a zapojení žáků do řešení a odstraňování problémů životního prostředí a připomínat dopady lidských aktivit na přírodu a životní prostředí jako celek.

Environmentální vzdělávání a výchova je nedílnou součástí všech vyučovacích předmětů minimálně v rozsahu průřezových témat. Cílem EVVO je rozvoj vztahu žáků k přírodě, rozvoj systematického myšlení a vnímání světa kolem nás. Témata s environmentální problematikou jsou průřezově zařazena do výuky v každém ročníku. Naším zájmem je především to, aby žáci pochopili, že na každém z nás záleží, v jakém prostředí budeme žít a co po nás do budoucna zbude. Zároveň je vzbuzovat v žácích zájem o své okolí, snahu přemýšlet o dopadech svého jednání na okolní organismy a tendenci nacházet stále ekologičtější a příznivější způsoby života, tak aby i další generace mohly vyrůstat v krásné a neponičené krajině plné nejrozmanitějších rostlinných a živočišných druhů.

3. EVVO je v ŠVP naplněna formou průřezových témat

Ø je založena na pochopení lidských priorit a hodnot
Ø žáci se účastní přednášek s ekologickou tématikou a ekologických výukových programů dle aktuální roční nabídky
Ø žáci se zapojují do soutěží s ekologickou tématikou, které jim formou hry a prožitku lépe umožní pochopit problematiku životního prostředí
Ø zároveň se žáci učí poznávat přírodu a problematiku životního prostředí formou terénních pozorování, vycházek a výletů nejen do okolí školy
Ø při získávání informací žáci využívají rovněž výpočetní techniku, řadu informací získávají prostřednictvím internetu, čímž se učí nejen vyhledávat informace, třídit je, ale i lépe porozumět textu a zlepšit si svoji čtenářskou gramotnost

Náměty uplatňované v jednotlivých předmětech a ročnících:

K důležitým kompetencím rozvíjených EVVO patří zejména:

V oblasti kompetencí k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální:

  • aktivně využívat kooperativní a komunikační dovednosti jako nástroje pro řešení problémů životního prostředí,
  • hledat různé varianty řešení problémů životního prostředí,
  • schopnost kriticky posuzovat a vyhodnocovat informace související s životním prostředím.

V oblasti pracovní kompetence, v rámci odborných kompetencí):

  • osvojit si praktické dovednosti pro chování a pobyt v přírodě i při zacházení s přírodou a uplatňovat je v každodenním životě,
  • uplatňovat principy udržitelného způsobu života v občanském a pracovním jednání (odpovědně a ekonomicky nakládat s přírodními zdroji a odpady v souladu se strategií udržitelného rozvoje, minimalizovat negativní vlivy na životní prostředí).

V oblasti kompetence občanské:

  • znát z vlastní zkušenosti přírodní a kulturní hodnoty ve svém okolí, chápat příčiny a následky jejich poškozování, rozumět jedinečnosti svého regionu a jeho potřebám,
  • uvažovat v souvislostech, vnímat závislost rozvoje lidské společnosti na přírodě a na stavu životního prostředí, porozumět zákonitostem biosféry, ekonomické, sociální a ekologické provázanosti světa, problémům životního prostředí z globálního i lokálního hlediska a jejich příčinám,
  • orientovat se ve vývoji vztahu člověka a přírody a poučit se z problémů životního prostředí od minulosti až po současnost a v tomto kontextu pak uvažovat o budoucnosti,
  • odpovědně jednat vůči přírodě a prostředí v každodenním životě a aktivně a kvalifikovaně se účastnit ochrany životního prostředí včetně zapojení do souvisejících veřejných diskusí a rozhodovacích procesů o využívání krajiny,
  • projevovat pokoru, úctu k životu ve všech jeho formách a k hodnotám, které neumí vytvořit člověk, oceňovat svébytnou hodnotu a krásu přírody a krajiny, vnímat a být schopen hodnotit různé postoje k postavení člověka v přírodě a k chování člověka vůči přírodě.
  • výzdoba školy, využití přírodního materiálu, starého materiálu aj.
  • celkově ekologizovat provoz školy (třídění odpadů, pitný režim bez automatů, zdravá výživa ve školní jídelně, minimalizace nákupů výrobků na jedno použití, oboustranné kopírování atd.)
  • podporovat návrat k tradicím, lidové kultuře, vycházet z místních podmínek a spolupracovat s obcí
  • podporovat zařazení EVVO do všech vyučovacích předmětů, podporovat laboratorní práce
  • podporovat volitelné předmět přírodovědná praktika a účast žáků v přírodovědných soutěžích

4. REALIZACE EVVO

1. Vyučovací předměty:

1. stupeň:

  • Prvouka
  • Přírodověda
  • Vlastivěda
  • 2. stupeň
  • Přírodopis
  • Český jazyk
  • Matematika
  • Zeměpis
  • Fyzika
  • Chemie
  • Výchova k občanství
  • Rodinná výchova
  • Etická výchova
  • Pracovní vyučování

2. Časová dotace:

Je individuální, vyučující zařazují jednotlivé prvky EVVO do témat výuky v jednotlivých

ročnících.

Prvouka 1. -3. roč.

  • Moje rodina - úspory energií, třídění odpadu
  • Naše škola a okolí školy-úspory energií, třídění odpadu, úprava třídy, školy a jejího okolí
  • Podzim v přírodě a my-změny v přírodě, charakteristické rysy podzimní přírody, vycházka, sběr podzimních plodů, práce s přírodninami, péče o podzimní přírodu
  • Příroda v zimě - příznaky zimy v krajině, ochrana a péče u nás přezimujícího ptactva, vycházka, péče o zimní přírodu
  • Příroda na jaře - příznaky jara, hnízdění ptáků a jejich ochrana, vycházka, péče o jarní přírodu
  • Příroda v létě - příznaky léta, vycházka, poznávání rostlin, ochrana přírody
  • Lidé a věci - vliv techniky na lidstvo, vliv techniky na přírodu, znečišťování vody, vzduchu a půdy

Přírodověda 4. - 5. roč.

  • Člověk a příroda-člověk a přírodní zdroje, šetření energií, vliv člověka na prostředí, ochrana přírody
  • Příroda živá a neživá - znečišťování vody, vzduchu a půdy a vliv na člověka
  • Příroda na podzim-charakteristické znaky přírody, sběr lesních plodů
  • Příroda v zimě-charakteristické znaky počasí a přírody, péče o ptactvo a lesní zvířata
  • Příroda na jaře - charakteristické znaky počasí a přírody, péče o jarní přírodu, poznávání rostlin
  • Les-význam lesů
  • Příroda v létě - charakteristické znaky počasí a přírody, chování v přírodě, ochrana přírody
  • Živá příroda-péče o domácí zvířata, ochrana ptactva, ochrana užitečného hmyzu, chráněné rostliny
  • Neživá příroda-péče o půdu, ochrana půdy, ochrana vody a vodních toků, úprava vody a její čištění, šetření vodou, význam vzduchu pro život, ochrana ovzduší

Vlastivěda 4. - 5. roč.

  • Rodina - péče o estetické prostředí domova
  • Domov a jeho okolí - čistota vody, péče o životní prostředí
  • Opakování učiva 4. roč. - ochrana životního prostředí

Přírodopis 6. - 9. roč. (ŠVP)

  • Obecná biologie a genetika - podmínky života na Zemi, projevy života, rozmanitost životních podmínek
  • Úvod do učiva-příroda, přírodniny, přírodní děje
  • Živočichové-ochrana živočichů, chránění a ohrožení živočichové, význam živočichů
  • Houby a rostliny - význam a ochrana rostlin, chráněné a ohrožené druhy rostlin, význam a ochrana lesa
  • Člověk - součást živé přírody - člověk jako součást prostředí, zásady zdravého života, závislost člověka na přírodě a ostatních lidech, potravní a surovinové zdroje, nutnost ochrany životního prostředí
  • Člověk a Země - závislost člověka na přírodě, nutnost ochrany životního prostředí
  • Společenství organismů - změny životních společenstev, rušivý vliv člověka (přirozené změny v přírodě a změny vyvolané člověkem, příčiny zhoršování životního prostředí, ekologické katastrofy a jejich předcházení)
  • Země - naše planeta-biosféra
  • Ochrana životního prostředí - ochrana půdy, péče o vodu a vzduch, ochrana rostlin a živočichů, chráněné rostliny a živočichové, ohrožené druhy

Zeměpis 6. - 9. roč. (ŠVP)

  • Životní prostředí - Krajina-Přírodní a společenské prostředí, typy krajin)
  • Přírodní obraz Země - Systém přírodní sféry na regionální úrovni
  • Místní region - přírodní podmínky regionu (Vysočina), přírodní památky místa bydliště, školy a celého regionu (Pelhřimovska-Křemešnicka)
  • Životní prostředí - Vztah příroda a společnost (přírodní a společenské vlivy na životní prostředí)
  • Pelhřimovsko, chráněná území kraje Vysočina
  • Evropa-přírodní podmínky, vliv průmyslu, zemědělství a dopravy na životní prostředí
  • Světadíly - přírodní podmínky, vliv průmyslu, zemědělství a dopravy na životní prostředí

Fyzika 7. - 9. roč. . (ŠVP)

  • Tepelné motory - péče o životní prostředí, alternativní paliva
  • Základní poznatky z elektřiny-elektrická energie, elektrické spotřebiče v domácnosti
  • Úspora a spotřeba elektrické energie, výpočet ceny za spotřebovanou energii
  • Přenos elektrické energie-elektrárny vodní, tepelné a jaderné (výhody a nevýhody, vliv na životní prostředí)
  • obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie

Chemie 8. - 9. roč. . (ŠVP)

  • Směsi-voda, vzduch (složení, znečištění, ochrana před znečištěním)
  • Anorganické sloučeniny - oxidy (uhličitý, uhelnatý, siřičitý, dusitý) a jejich hodnocení z hlediska ochrany životního prostředí
  • průmyslová hnojiva (vliv na životní prostředí v zemědělství)
  • Organické sloučeniny-ropa, zemní plyn, uhlí (jejich hodnocení jako chemických surovin a paliv - neobnovitelné zdroje, hledání a využití obnovitelných zdrojů)
  • plasty (hodnocení z hlediska péče o životní prostředí, recyklace, doba rozpadu)
  • syntetická vlákna (příklady využití, zátěž pro životní prostředí)

Výchova k občanství, Rodinná výchova, Etická výchova 6. - 9. roč. (ŠVP)

  • Hospodaření domácnosti - Příjmy a výdaje rodiny (výdaje za energie-úsporná opatření)
  • Bydlení - Zařizování vybavení bytu (výběr a nákup energeticky úsporných spotřebičů, zářivek a žárovek, nabíjecích baterií, zateplení domu, bytu, způsoby vytápění)
  • Obec, region, kraj - přírodní zajímavosti obce, regionu, kraje
  • Finanční gramotnost a její vliv na ekologii
  • Ochrana zdraví občanů a jejich bezpečí - škodlivé vlivy prostředí
  • Ekologická výchova - vztah člověka a přírody; životní prostředí a jeho ochrana; ekologické iniciativy; člověk-příroda-technika; chování člověka v přírodě;
  • chování člověka v přírodě, ochrana přírodních památek, zdravý způsob života

Člověk a svět práce 6. - 9. roč. (ŠVP)

Lidské aktivity a problémy životního prostředí (ekologické zemědělství)

  • Provoz domácnosti - elektrické spotřebiče (spotřeba energií)
  • Práce s přírodními materiály-dřevo, karton
  • Práce s plasty - polystyrén, PVC (z čeho se vyrábí, využití, problém recyklace, doba rozpadu, vliv na životní prostředí)
  • Práce elektromontážní-výroba a rozvod elektrické energie, úsporná opatření, vliv na životní prostředí

· Náměty uplatňované v jednotlivých předmětech a ročnících:

  • Téma: Problematika životního prostředí (životní hodnoty a priority lidské společnosti)
  • Ø zná nezbytné podmínky života: voda, vzduch, půda
    Ø zná hlavní příčiny znečištění životního prostředí
    Ø umí vysvětlit příčiny zhoršení stavu životního prostředí
    Ø seznamuje se s příčinami a důsledky ekologických katastrof
    Ø sleduje stav znečištění ovzduší a změn klimatu v rámci ČR
    Ø šetří energiemi, dodržuje režimy pro práce s PC, osvětlení učeben, chodeb atd.
    Ø pokud možno používá ekologické čisticí a toaletní prostředky
    Ø uvědoměle šetří vodou
    Ø chápe princip čistíren odpadních vod
  • Prostředek: výuka (přírodopis, chemie, fyzika, prvouka, ...), prezentace, literatura, internet, televizní zpravodajství, tisk, projektové dny
  • Téma: Recyklace (zodpovědnost za lidské činy a negativní dopady lidského konání na životní prostředí)Ø umí popsat postupy recyklace jednotlivých druhů odpadu
    Ø žáci všech ročníků jsou řádně poučeni o možnostech třídění odpadu a jeho recyklaci
    Ø aktivní třídění odpadu: plasty, kov, sklo a papír do označených nádob v areálu školy
    Ø chápe důležitost recyklace papíru pro životní prostředí
    Ø účastní se sběru starého papíru
    Ø zná energetickou náročnost výroby hliníku a nutnost jeho recyklace
    Ø aktivně se zapojuje do sběru hliníkového odpadu
    Ø pečuje o čistotu okolí školy a svého bydliště
    Ø hospodárně zachází s elektrickou energií, pitnou vodou i dalšími materiály
    Ø aktivní účast školy v soutěži Recyklohraní
  • Prostředek: výukový program, výuka (chemie, fyzika, pracovní činnosti, ...), výtvarné práce, tvořivé činnosti, pěstitelské práce, prezentace, literatura, internet, soutěže
  • Téma: Příroda kolem nás (vytváří si citový vztah k přírodě)
  • Ø vnímá rozmanitost přírody
    Ø umí rozlišit jednotlivé druhy přírodnin
    Ø aktivně se účastní poznávání rostlin, živočichů a minerálů
    Ø přírodniny dokáže využít v různých oblastech lidského života
    Ø podílí se na úpravě prostředí nejen ve škole, ale i v okolí školy
    Ø zná vhodné podmínky pro pěstování rostlin
    Ø jednotlivé druhy rostlin umí vhodně aranžovat
    Ø účastní se sběru pomerančové kůry a vybraných druhů bylin
    Ø prokazuje znalost chovu drobných zvířat
    Ø dodržuje zásady bezpečného kontaktu s živočichy
    Ø zná jednotlivé zdroje potravy a umí využít jednotlivé potraviny
    Ø ví, kdy člověk začal jednotlivé komodity využívat a zná jejich historii
    Ø porovnává četnost konzumace či pěstování/chování jednotlivých komodit
    Ø umí rozpoznat jednotlivé druhy hub
    Ø získává praktické dovednosti pro chování a pobyt v přírodě
    Ø umí se chovat v lese
    Prostředek: výtvarné práce, tvořivé činnosti, pěstitelské práce, přírodní vědy, přednášky, prezentace, literatura, dějepis, internet, televizní zpravodajství, exkurze, soutěže

  • Téma: Chráněné krajinné oblasti (utváří si mravní a citově podloženou vazbu k ohroženým druhům organismů a k přírodě jako celku)
  • Ø chápe nutnost ochrany přírody
    Ø charakterizuje specifika chráněných krajinných oblastí
    Ø zná přírodní a kulturní bohatství ČR
    Ø umí vyjmenovat jednotlivé NP a CHKO České republiky
    Ø zvládá vyjmenovat ohrožené druhy rostlin a živočichů, které jsou typické pro jednotlivé lokality
    Ø chápe příčinu ohrožení vybraných druhů organismů
    Ø ví o zákonech a vyhláškách na ochranu rostlinstva a živočišstva
    Ø zná nejznámější záchranné stanice pro zraněná zvířata a ptáky
    Ø ví, co je tzv. červená kniha
    Ø snaží se vymyslet způsob ochrany ohrožených rostlin a živočichů
    Ø zajímá se o kulturní a historické památky ČR

Realizační plán EVVO na školní rok 2019/2020

Akce, projekt

Účast žáků

Termín

Zodpovědný pracovník

Sběr přírodnin a jejich výtvarné zpracování

1. stupeň

2. stupeň

- průběžně

- celoročně

- učitelé 1. stupně

- učitelé 2. stupně - VV, PČ, Př,

Vyrábění z odpadních materiálů

1. stupeň

2. stupeň

- průběžně

- celoročně

- učitelé 1. stupně

- učitelé 2. stupně - VV, PČ

Přírodovědné vycházky

1. stupeň

2. stupeň

- průběžně

- celoročně

- učitelé 1. stupně

- učitelé 2. stupně - Př, Pč,VV

Školní výlety a exkurze s prvky environmentální výchovy

1. stupeň

2. stupeň

- průběžně

- celoročně

- učitelé 1. stupně

- učitelé 2. stupně

Péče o květinovou výzdobu ve třídách

1. stupeň

2. stupeň

- průběžně

- celoročně

TU, služba ve třídě, pracovníci školy

Péče o květinovou výzdobu na chodbách školy

- průběžně

- celoročně

pracovníci školy

Péče o estetickou úpravu okolí školy

- průběžně

- celoročně

pracovníci školy, učitelé Čsp, Vv

Třídění odpadů ve třídách (papír, plast)

1. stupeň

2. stupeň

- průběžně

- celoročně

Koordinátor EVVO, TU, pracovníci školy

Učit žáky třídit odpad pomocí her

www.tonda-obal.cz

Projekt 72 hodin

Špačkoš

1. stupeň

- průběžně

- celoročně

- učitelé 1. stupně

Spolupracovat s firmami pro sběr a zpracování odpadu - Pan Popela

1. stupeň

2. stupeň

- průběžně

- celoročně

Koordinátor EVVO

Sběr plastových víček

1. stupeň

2. stupeň

2x za rok leden, červen

Koordinátor EVVO

Účast na ekologických výukových programech organizovaných ekologickými sdruženími.

1. stupeň

2. stupeň

- průběžně

- celoročně

Učitelé 1. stupně

Učitelé 2. stupně

Koordinátor EVVO

Zapojování se do soutěží s environmentální tematikou

1. stupeň

2. stupeň

- průběžně

- celoročně

Koordinátor EVVO

Učitelé Př, Z, Ch, F

Celodenní projekt DEN ZEMĚ

1. stupeň

2. stupeň

duben

Učitelé 1. stupně

Koordinátor EVVO

ŠETŘÍME-UKLÍZÍME-TŘÍDÍME

1. stupeň

2. stupeň

- průběžně

- celoročně

Koordinátor EVVO

Příprava žáků na školní a okresní kola přírodovědných olympiád

2. stupeň

- průběžně

- celoročně

Učitelé přírodovědných předmětů

Závěrečné zhodnocení práce v oblasti EVVO

červenec

Koordinátor EVVO

ŘŠ

Během školního roku může být plán enviromentální výchovy aktuálně rozšířen o zajímavé akce, projekty, exkurze nebo výlety dle momentální nabídky organizací, které se touto tematikou zabývají.


· Evaluace programu EVVO

ZŠ Nový Rychnov je venkovská škola rodinného charakteru, která zajištuje výuku v 9. samostatných ročnících pro 131 žáků, kteří dojíždějí z 9 okolních obcí.

- Zřizovatelem školy je Městys Nový Rychnov ležící 13 km od Pelhřimova a 19 km od krajského města Jihlava. Budova školy byla postavena v roce 1961 a po jsou na ní prováděny postupné stavební úpravy vedoucí k ekologizaci provozu.

- K dispozici je školní družina, školní jídelna, 3 odborné učebny, sportovní hala a hřiště, školní pozemek

  • Celý provoz školy musí být přizpůsoben příjezdům a odjezdům autobusů
  • Ve škole se vyučuje podle vzdělávacího programu "Prima škola"
  • Poloha školy na okraji obce umožňuje žákům každodenní kontakt s přírodou. Z ekosystémů je blízko: les, pole, rybník, potok, zahrady
  • Žáci mohou volný čas trávit na čerstvém vzduchu v areálu školy
  • Každý rok pořádáme školní vystoupení ke Dni matek, Vánoční vystoupení, Fair Trade snídani a Sportovní odpoledne ke dni otců
  • Aktivně se zapojujeme do sběrových aktivit (i celostátních)
  • Sběr plastů, víček hliníku, různého odpadového materiálu
  • Projekty 72 hodin, Uklízíme Česko atd.
  • Využíváme dostupných přírodních lokalit pro praktické pozorování přírody
  • Naučná stezka Křemešník
  • záchranná stanice ohrožených druhů dravců a sov v Dlouhé Brtnici
  • ekostatek rodiny Řezníčkovi, místní čistička vody atd
  • Spolupráci se středisky ekologické výchovy
  • hnutí Mravenec
  • exkurze čistička DUP
  • Spolupráce se školami v regionu
  • Spolupráce se studenty z jiných škol
  • Širší zavádění environmentálních témat do všech předmětů
  • Více květin na chodbách školy i ve třídách, aktivity na školním pozemku
  • Zapojení školy do celostátních ekologických aktivit
  • Ekologizace provozu školy
  • Biopotraviny a sezónní potraviny - Ovoce do škol, Školní mléčný program
  • Pozorování přírodních úkazů a jevů v rámci akce Spaní ve škole
  • Zapojení aktuálních témat z dění ve světě i u nás a jejich dopad na nás-migranti, přírodní katastrofy
  • Chování k integrovaným spolužákům a k ostatním žákům
  • Spaní ve škole
  • Noc s Andresenem
  • školní exkurze a zájezdy
  • spolupráce s Jeřabinou atd


Na programu EVVO se aktivně podílí i školní družina.

© 2016 ZŠ Nový Rychnov
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky