Strategie předcházení šikany a krizový plán jejího řešení
Strategie předcházení šikany a krizový plán jejího řešení
Šikana je každé chování, které splňuje tyto znaky:
je cílené vůči jedinci nebo skupině
je obvykle opakované, často dlouhodobé
jeho záměrem je oběti ohrozit, ponížit či zastrašit
oběť se mu neumí bránit a dlouhodobě trpí
Kdy začít vyšetřovat:
1. Žák je o přestávce sám, chodí do školy těsně před začátkem vyučování, do třídy těsně před zvoněním nebo až s učitelem.
2. Vyhledává blízkost učitelů.
3. Zhoršení prospěchu, nadměrná absence, objevuje se neomluvená absence.
4. Má v nepořádku své školní potřeby - poškozené, špinavé, rozházené.
5. Odřeniny, modřiny, zranění.
6. Nejistota, ustrašenost při vystoupení před třídou.
7. Žák je smutný, depresivní, nešťastný.
8. Od ostatních je častován posměšky, kritikou, nadávkami, hrubými žerty.
9. Je tělesně napadán, agresi neoplácí. Dostává panovačné příkazy a podřizuje se jim.
Šikana není:
jednorázová rvačka, nevhodný vtip či konflikt
vyčlenění dítěte z kolektivu, pokud není motivováno snahou ublížit či pobavit se na jeho úkor
Prevence šikany
Každý pedagog je odpovědný za vytvoření zdravého klimatu třídy.
Je povinen zejména:
podporovat rozvíjení pozitivních vztahů mezi dětmi
jednat s dětmi jako s partnery
udržovat ovzduší důvěry mezi dětmi a pedagogy
v kritických situacích dát jasně najevo, že špatné chování nelze tolerovat
nebýt lhostejný k projevům agresivity
informovat děti i rodiče, na koho se obrátit při problémech- třídní učitel, výchovný poradce, schránka důvěry, vedení školy, linka důvěry...
Ředitel školy:
zajišťuje vzdělávání pracovníků v oblasti šikanování,
zajišťuje doplňování školní knihovny o literaturu z oblasti sociálně patologických jevů,
zajistí, aby ve školním řádu byla jasně stanovena pravidla chování včetně sankcí za jejich porušení,
zajistí v souladu s pracovním řádem dohled pedagogických pracovníků nad žáky ve škole i při školních akcích,
zajistí, aby žáci a pedagogové byli seznámeni s negativními důsledky šikany,
spolupracuje se ŠMP a TU při řešení krizových situací.
Školní metodik prevence (ŠMP):
koordinuje plán proti šikanování a následně s programem proti šikanování seznámí všechny pedagogické pracovníky,
spolupracuje s TU a vedením školy při řešení krizových situací,
spolupracuje s okresním metodikem prevence, zdravotnickými zařízeními nebo psychology, Policií ČR, orgány sociálně právní ochrany dětí a mládeže,
podílí se na aktivitách v rámci prevence šikany.
Třídní učitelé (TU):
na začátku školního roku informují žáky i rodiče, na koho se obrátit při problémech ve škole (TU, ŠMP, výchovný poradce, vedení školy), ale i mimo školu,
seznámí na začátku roku žáky i rodiče s programem proti šikaně (zápis v třídní knize, třídní schůzky),
řeší okamžitě projevy sociálně patologického chování (ve spolupráci s výchovným poradcem a ŠMP),
v průběhu školního roku diskutují se žáky o slušném chování i pozitivních mezilidských vztazích.
Rodiče:
v případě podezření na šikanu týkající se nejen jejich dítěte, ale i ostatních spolužáků, informují TU nebo jiného pedagoga, ŠMP, VP nebo přímo vedení školy,
spolupracují se školou při řešení problému,
vzdělávají se v dané oblasti,
spolupracují s PPP či jinými odbornými pracovišti v případě problémů.
Aktivity školy v prevenci proti šikaně:
posílení třídního kolektivu pro žáky 6. ročníku - spaní ve škole
prožitkový programy v rámci celoškolních výletů a aktivit
práce učitelů a ŠMP nebo VP s třídním kolektivem,
informační leták, doporučená literatura a kontaktní adresy na nástěnkách ŠMP a VP
poradenské služby VP a ŠMP,
pravidla chování ve Školním řádu
Krizový plán
Postup při řešení šikany nebo podezření na šikanu:
informovat TU, také ŠMP a vedení školy, dohodnout další postup, je třeba postupovat velmi uvážlivě a citlivě, každý případ je jiný, dodržovat diskrétnost a důvěrnost informací, neřešit před celou třídou,
zorientovat se v situaci, provést orientační šetření (ŠMP ve spolupráci s TU),
zvážit, zda požádat o spolupráci okresního metodika prevence, zda provést, sociometrické testy, zda přivolat Policii ČR apod.,
postupovat v souladu s Metodickým pokynem MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 24 246/2008-6.
Postup pedagogického pracovníka
1. V případě, že rodiče informují pedagogického pracovníka o podezření na šikanování, zahájí okamžitě vyšetřování šikany, spolupracuje s metodikem prevence a výchovnou poradkyní, informuje ředitele školy
2. V případě podezření na šikanování, zahájí pedagogický pracovník neprodleně vyšetřování šikany, spolupracuje s metodikem prevence a výchovnou poradkyní, informuje ředitele školy.
3. V případě prokázaných projevů šikany neprodleně informuje ředitele školy, spolupodílí se na vyšetřování šikany dle pokynů ředitele školy.
Pro vyšetřování počáteční šikany (se standardní formou) lze doporučit strategii v těchto krocích:
1. Rozhovor s těmi, kteří na šikanování upozornili a s oběťmi - v soukromí, upozornit, že případ nebude řešen před celou třídou. (TU, ŠMP)
2. Nalezení vhodných svědků. (TU)
3. Individuální, případně konfrontační rozhovory se svědky, nikoli však konfrontace obětí a agresorů. Zaměřit se na otázky
Kdo je obětí a kdo agresorem,
Kolik jich je,
Kdo je iniciátorem, Kdo je aktivním účastníkem,
Co, kdy a kde dělali agresoři obětem, Jak dlouho to trvá, .... (TU, ŠMP).
4. Zajistit ochranu obětem. Znovu s nimi hovořit (velmi citlivě), pokud se lišila jejich výpověď od výpovědi svědků. Případně se spojit s rodiči oběti a požádat o pomoc a spolupráci. (TU, ŠMP)
5. Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi - snažit se najít nejslabší článek, dovést je k přiznání či vzájemnému obviňování.(TU, ŠMP, minimálně dva).
6. Svolat schůzku za účasti vedení školy, ŠMP, TU. Projednat, zda se jedná o šikanu a v jaké závažnosti, jaká opatření učinit vzhledem k oběti a agresorovi i třídě jako celku, rozhodnout, kdo bude jednat s rodiči obětí a agresorů.
7. Pozvat do školy rodiče agresorů (jsou-li nezletilí), seznámit je s navrženými opatřeními, požádat je o spolupráci, provést zápis. Je-li agresor zletilý, jednat přímo s ním.
8. Pozvat do školy rodiče oběti (nezletilé), ne však zároveň s rodiči agresora. Dohodnout další opatření a postup k nápravě situace. Provést zápis. 9. TU oznámí případné potrestání viníků ve třídě a dá najevo, že škola nebude shovívavá k podobným projevům chování a že bude vyžadovat plnění Školního řádu. Třídu nadále sleduje a konzultuje postup s ŠMP.
Pokročilá šikana s neobvyklou formou - výbuch skupinového násilí vůči oběti, tzv. třídního lynčování, vyžaduje následující postup:
1. Překonání šoku pedagogického pracovníka a bezprostřední záchrana oběti.
2. Domluva pedagogických pracovníků na spolupráci a postupu vyšetřování.
3. Zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi.
4. Pokračující pomoc a podpora oběti
5. Nahlášení Policii
6. Vlastní vyšetřování.
Postup ředitele školy
1. Přijme informaci o šikanování /pedagog, žák, rodič či jiný dospělý/.
2. Rozhodne, zda škola zvládne řešit šikanu sama, či zda je potřeba intervence z venku - tj. pomoc specializovaných institucí a eventuálně též Policie ČR.
3. V případě prokázaných projevů šikany jmenuje pracovníky, kteří se budou podílet na vyšetřování šikany dle jeho pokynů - v týmu je vždy metodik prevence a výchovná poradkyně.
4. Zajistí informování rodičů o vyšetřování šikany, případně sám informuje o výsledcích vyšetřování, které řídí.
5. V případě negativních dopadů šikanování na oběť zprostředkuje nebo zajistí zprostředkování péče PPP, střediska výchovné péče, atd.
6. V mimořádných případech podá návrh orgánu sociálně právní ochrany dítěte k zahájení práce s rodinou, případně k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu.
7. Pokud dojde k závažnějšímu případu šikanování nebo při podezření, že šikanování naplnilo skutkovou podstatu trestného činu, oznámí tuto skutečnost Policii ČR.
8. Oznámí orgánu sociálně právní ochrany dítěte skutečnosti, které ohrožují bezpečí a zdraví žáka. Pokud žák opakovaně páchá přestupky či se dopustí trestného činu, zahájí spolupráci s orgány sociálně právní ochrany dítěte bez odkladu.
Výchovná opatření
Doporučuje se dále pracovat s agresorem (jeho náhled na vlastní chování, motivy, rodinné prostředí, ...). V případě potřeby mu zprostředkovat péči pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče nebo jiných odborníků - klinických psychoterapeutů nebo psychiatrů.
Pro nápravu situace ve skupině je potřeba pracovat s celým třídním kolektivem. Je nezbytné vypořádat se i s traumaty těch, kteří přihlíželi, ale nezasáhli (mlčící většina). Další práce se třídou je v kompetenci TU, ŠMP nebo VP, případně jiných odborníků. Je třeba si uvědomit, že naším cílem není potrestat viníky, ale především zajistit nápravu a zlepšení vztahů ve třídě.
Pro potrestání agresorů lze užít následující výchovná opatření:
napomenutí a důtka TU, důtka ředitelky školy
snížení známky z chování
doporučení -převedení do jiné třídy
V mimořádných situacích je možnost užít i jiná opatření:
ředitel školy doporučí rodičům dobrovolné umístění dítěte do pobytového oddělení SVP, případně doporučí realizovat dobrovolný diagnostický pobyt žáka v místně příslušném diagnostickém ústavu,
ředitel školy podá návrh orgánu sociálně právní ochrany dětí k zahájení práce s rodinou, případně k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu.